Inte måndag men ändå

Nu fuskar jag lite. Det är ju långt ifrån måndag men den här rätten är så god att jag helt enkelt måste lägga upp den ändå.
Receptet kommer från min (framtida) svärfar som är en fena på matlagning. Tror bestämt jag måste se till att få JG att gå i sin fars fotspår. Hans mamma har inte stått vid spisen en dag sedan de gifte sig. De fnittras ibland om att "jo en gång så lagade jag faktiskt mat. Kommer ni inte ihåg att jag lagade köttfärslimpa den där gången". Jo det minns vi ändå säger hennes söner då.  Killar/män/herrar som UG vill vi ha fler av!!
Jag skulle älska att någon lagade mat till mig var dag. Särskilt om det var med så stor variation och finess som Herr UG.

Du behöver för 4 portioner:

600 g laxfile
1 tsk salt
2,5 dl matlagningsgrädde (jag tog 2 dl lätt creme fraiche och nästan en dl mjölk istället och det blev precis lika gott. Om inte godare)
2 msk vilt och kantarellfond
2 msk lingonsylt
1 krm malen svartpeppar
1 tsk timjan

Såhär gör du:

Lägg laxen i en ugnssäker form. Salta.
Blanda resten av ingredienserna i en bunke och häll över laxen.
Tillaga i ugn, 225 grader i strax under 20 min. Kan variera lite beroende på hur tjock laxen är.


Servera med quinoa och kokta grönsaker, idag blev det broccoli hos oss.



Smaklig måltid!


                    

Kommentarer
Postat av: anna

det där såg inte så lite gott ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback