Killakuten


På buss 4 på väg hem från middag med vänner så satt jag och tjuvlyssnade på ett gäng 18-åringar som av allt att döma var på väg ut. De luktade öl och hoppade av vid fridhemsplan. De skulle nog till Viper Room på St Eriksgatan.
 Hursom, samtalet kretsade kring brudar och mycket sex eller inte sex man hade haft. Stämning var tävlingsinriktad, skrytig och den som vann var den som hade knullat med flest tjejer i klassen. Mycket viktigt var att alltid ha ett tio-pack i fickan. (fast i fick var inte bra påpekade någon, de kan gå sönder) Mycket var 18-års-dravel och jag satt och fnittrade en hel del. Tänkte väl att det hade nog varit skönare för dem om det inte var så prestigeladdat men va katten, de är ju småfulla 18-åringar.

Något som jag reagerade på var dock att stenåldersynen om att killar som knullar runt är coola medan tjejer som gör detsamma är slampor var högst levande. Favoritcitatet: "Assså shit jag var på fest förra helgen å då gick jag fram å snacka med 3 tjejer å efter en stund sa jag: är det någon som vill ha sex? å då var det en av tjejer som sa: japp, vi går hem till dig. Asså jaba, värsta slampan!!

Haha..ehh...va? Vem var de som frågade egentligen?? Skrattretande och tragiskt på samma gång. Just denna kommentar är väl inte helt korrekt att använda som generalisering men jag blev iaf lite ledsen. Jag hoppades/trodde vi kommit längre än så. Men det kanske har att göra med att jag blivit äldre och likaså killarna i min omgivning. Äldre och klokare(?)

För vad spelar det för roll hur många och vilka man har haft sex med? Det definierar inte en person. Om någon skulle fråga mig hur många skulle mitt självklara svar vara: Precis så många som jag har velat. Det är ju det som är det viktiga. Att jag mår bra och trivs. Sen om det är 0, 1 eller 100 spelar mindre roll.




Ett boktips för er som har barn/syskon/vänner i tonåren, eller bara vill läsa något som är kul är "Killakuten" av Jerker Jansson. Den passar lika bra för killar som för tjejer att läsa. Den är skoj, lättsam och mycket klok utan att vara viktigpetter. Jag log hela boken igenom.




Från centrum för lättläst:

Killakutenav Jansson, Jerker

"Sprit är farligt,
teve gör dig slö och dum,
cigaretter ger cancer,
men att runka är helt ofarligt".

Puberteten är en känslig period,
det är mycket som händer
både med kroppen och knoppen,
och det är lätt att få för sig
att man inte riktigt är som andra.

Killakuten är en personlig faktabok
för killar om hur kroppen fungerar,
om tjejer, kärlek och känslor,
om hur det är att vara ung
och kåt och oerfaren.
Och om vilka myter man
helst inte bör gå på.
Speciellt den om de blodiga lakanen...

Killakuten har skrivits av Jerker Jansson
som är medlem i Det manliga nätverket.
Erik Espmark har gjort bilderna.

Kommentarer
Postat av: Bananah

När kommer tjejakuten?? Jag skulle behöva veta hur man gör med de där tampongerna en gång för alla!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback