Latmask med prestationsångest

Jag är sjukt lat idag. Två datorer gör mig uppenbarligen inte mer effektiv at all.



Har precis läst ut min bok som vi läser i bokklubben. Den heter "Fågelbovägen 32". Den är verkligen gripande och fått mig att landa i funderingar om vem jag är och vem jag vill vara. 25-årskris?? :)
Boken ställer begreppet godhet, om inte upp å ner, men helt klart på kant. Krav om att vara duktig mamma, karriärist, fru, vän, person osv osv. Helt klart läsvärd. Temat känns igen en del. Vår generation har det bättre på många sätt men även svårt på vårt vis. Det är mycket som ska klämmas in i livet, det ljuva vardagslivet. Många val, inriktningar och idéer om hur man ska forma sin tillvaro och person.
Jag läser min utbildning i snabbare takt och jobbar extra ca 2 dagar i veckan samtidigt för att få praktisk erfarenhet samt mer pengar att röra mig med. (Studiemedlet tar en inte långt i sthlm). Otåligt stampar jag i kulisserna till arbetslivet och vill komma igång. Glömmer jag bort att njuta av studietiden och livet just nu på kuppen? Vissa dagar, som den här, så infaller lite håglöshet och I end up doing nothing. Vilket ju bara leder till att jag får ännu mindre tid att göra det som skall göras plus att jag har rätt dåligt samvete för att jag bara latat mig.
Pratade med min vän Hanna om att vårt fokus till större del ligger ett par år framåt i tiden. Vi väger val, vilka konsekvenser får det? Stress och oro inte bara för nästa tenta utan vad nästa tentas resultat kommer ge för konsekvenser längre fram. Det gör att det blir svårt att njuta av att lyckas med något. Ögonen är redan fixerade på nästa steg, nästa mål.

Känns det igen?





Foto lånat från Aftonbladet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback