Dinkelmuffins

Helt fantastiska dinkelmuffins som passar lika bra till frukost som till mellanmål på eftermiddagen.
Ger mycket långvarig mättnad och är såklart supernyttiga :) Är lite pilliga att göra med allt bananmosande men är helt klart värda besväret. Receptet är för en enkel sats men jag brukar göra en dubbel. De går åt så snabbt och när man väl är igång är det lika bra :)

Dinkelmuffins

2 dl dinkelmjöl
1/2 dl dinkelflingor
1/2 dl vetekli
1 dl solrosfrön
3 msk linfrön
1 dl hackade valnötter
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
2 tsk bikarbonat
1 msk flytande honung
1/2 dl olivolja
1 dl kesella
3 mosade bananer
2 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål (det gör man för att bikarbonatet ska bli jämnt fördelat). Blanda sen i de "blöta" och rör allt till en smet. Klicka ut i muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min. Gräddningstiden varierar något beroende på hur stora formarna och hur mycket smet du har i. Ibland kan det vara bra att köra ett par extra minuter med plåten lite lägre ner i ugnen och lite lägre gradantal.

Låt det väl smaka!! :D







Kommentarer
Postat av: Anonym

MUUUUUMS! Älskar dessa bullar.

Ja, jag tycker ju om dig med förstås :)

2008-11-24 @ 22:19:41
Postat av: Nadia

MUUUUUMS! Älskar dessa bullar.

Ja, jag tycker ju om dig med förstås :)

2008-11-24 @ 22:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback