Ny underbar musiktjänst



Helt hooked på den nya musiktjänsten
Spotify.


Du laddar ner programmet sen är det bara att söka järnet på artister och låtar. It's all there, gammalt och nytt och det fina i kråksången är att det är helt lagligt. Du streamar låtarna direkt ut i högtalarna. Gratis version finns och vill du ha den helt utan reklam så finns ett abonnemang för 99 kr i månaden. Du kan göra egna spellistor och du kan logga in från vilken annan dators om helst. Grymt!!




Now we´re talking! Nya moderna tjänster istället för att, som skivbolagsjättarna gör, klamra sig fast vid gamla lösningar med hjälp av förbud och numera även lagar. Sånt här kan definitivt jag tänka mig betala för! Skivbolagen måste acceptera att utvecklingen går framåt och att deras höga vinstmarginaler inte kan finnas kvar. Inte om det ska vägra ta sig an de nya utmaningar och möjligheter som tekniken erbjuder.


Det är by the way helt stört att att skivbolag ska kunna sätta igång en civilrättslig process mot personer som laddar ner musik. En privatperson har ju inte ens sportlig till ett rättvist försvar (du får betala advokat ur egen ficka) mot deras många toppadvokater och förlorar du målet så får du dessutom betala hela rättegångskostnaden.

Tycka vad man vill om att ladda ner musik men rätt väg att gå är inte att frångå vår rättssäkerhet. I nyhetsmorgon frågades Beatrice Ask ut om vad som skulle hända om någon tog sig in på ens trådlösa uppkoppling och laddade ner musik. Svaret blev "Jag men om du då t.ex. är utomlands eller på jobbet så kan du ju bevisa att de itne var du." Jaha, svarade nyhetsmorgon, men om jag är hemma då och någon gör det då? Det är ju fortfarande inte jag! Det hade Beatrice Ask inget svar på.


Mitt trådlösa hemma skyddas bara av en puttig liten nätverksnyckel, jag har ingen aning om hur jag ska kunna skydda det bättre. Jag är ju som ni fattar du ingen dataexpert men det finns många som är sämre än mig. Många skyddar inte ens sina trådlösa och vad kommer hända med de caféer osv. som erbjuder gratisuppkoppling? Ska de stå skyldiga utifall någon av gästerna laddar ner musik?


Lagen är ogenomtänkt och ett hot mot rättssäkerheten! En stor besvikelse.



Kommentarer
Postat av: Helena

Åh...så du har också blivit spotified..? :)

Laddade hem det igår...och det var den sömnen det. Fastnade TOTALT och inser att jag kommer att göra det over and over again... JIPPI!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback