Hedda Gabler

Det var ju middag med teater igår som sagt.
Sara och jag strosade från middagen med konstaterandet att vinet till maten var väldigt gott men även väldigt effektivt. Kände mig ganska "rödvinad". Det är verkligen en speciell känsla när man lyckas bli lite salongsberusad på just rödvin. Känns det igen?
Till teatern kom vi iaf och vi hann i tid trots att vi sprang omkring och letade efter lilla scenen en bra stund. Att vi missade jätteskylten med [ lilla scenen --> ] hör inte helt till saken :).
Pjäsen var lysande. Som många andra av Ibsens pjäser så är huvudfiguren en kvinna, en olycklig kvinna. Den här gången är det Hedda (Helena af Sandeberg) som är olyckligt gift och hon är fruktansvärt uttråkad av sitt liv. Hennes tråkan får henne att vilja åstadkomma något, att påverka någon annans livsöde. Jag ska inte säga för mycket men det hela avslutas väldigt överraskande och både Sara och jag kvävde våra "ooooh" med händerna för munnen. Men det bör nämnas att vi tidigare under pjäsen många gånger kvävt skratt på samma sätt. Sevärd helt klart!


Hedda och hennes man Jürgen


 
Hedda med advokat Brack


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback